![Electric car charging battery energy in station.](/images/18.3eebad6193956d386f1191/1733405103858/AdobeStock_282654631_(kopia).jpg)
I elsystemets tjänst: Hur kan elektrifierade transporter stötta vid kris?
Hur kan elfordon stötta elsystemet vid en kris samtidigt som viktiga transporter fortsätter? Denna fråga kommer att besvaras i detta projekt som undersöker vilken roll elfordonen kan spela i olika elsäkerhetsscenarier samt utformar strategier och aktiviteter för att främja systemens samspel.
Utsläppen från inrikes transporter behöver reduceras för att Sverige ska kunna nå de uppsatta miljömålen. Samtidigt har säkerhetsläget i Sverige och Östersjön försämrats. Det pågår krig i Europa och hotbilden mot Sverige har ökat. Klimatförändringar leder också till att risken för extrema väderhändelser ökar i framtiden och att oförutsedda händelser kan inträffa vid godtycklig tidpunkt. Det finns därmed ett stort behov av ett strukturerat arbete med att minska sårbarheten för samhällsystemen mot störningar som kan uppstå till följd av krissituationer. Detta berör särskilt elsystemet och kritiska delar av transportsystemet som exempelvis räddningstjänsten.
Fallstudie på Gotland
Projektet är inriktat på smart dubbelriktad laddning som möjliggör att elfordon kan nyttjas som en resurs av elsystemet under olika typer av störningar.
Gotland kommer användas som fallstudie men metoderna som utvecklas kommer att kunna användas för olika områden i Sverige.
IVL Svenska Miljöinstitutet leder projektet som genomförs tillsammans med RISE och Lunds universitet.
Projektets målgrupper består av forskningssamhället, regionala aktörer, statliga myndigheter, beslutsfattare och näringslivet. Målsättningen är att projektet ska producera kunskap till behovsägarna genom en projektrapport, vetenskapliga artiklar, beslutsunderlag, en populärvetenskaplig rapport, presentationer och workshoppar.
Projektfakta
- Projektnamn: I elsystemets tjänst: hur kan elektrifierade transporter stötta vid kris?
- Budget: 5 miljoner SEK
- Finansiär: Energimyndigheten
- Samarbetspartner: IVL Svenska Miljöinstitutet, RISE Research Institutes of Sweden AB och Lunds universitet
- Period: 2024 - 2027